Διαχείριση Παιδικού Πένθους - Παιδικό Ιχνογράφημα
Η απώλεια ενός αγαπημένου προσώπου είναι αδιαμφισβήτητα μια από τις πιο δύσκολες καταστάσεις στη ζωή ενός ατόμου. Ειδικά στην περίπτωση που η απώλεια βιώνεται από ένα παιδί όμως, τα πράγματα δυσκολεύουν και αυτό γιατί τα παιδιά λόγω του νεαρού της ηλικίας τους δεν διαθέτουν όλους εκείνους τους απαραίτητους ψυχικούς και γνωστικούς μηχανισμούς για να διαχειριστούν το πένθος.
Οι αντιδράσεις των παιδιών σε αυτό μπορούν να εκφραστούν με διάφορους τρόπους μερικούς από τους οποίους είναι: εκπτώσεις στη λειτουργικότητά τους, επιθετικότητα, άρνηση καθηκόντων, αντιδραστικότητα, άρνηση τροφής, θλίψη, συναισθηματική αστάθεια και πολλά άλλα ανάλογα με το παιδί, το πώς το περιβάλλον του βιώνει και επικοινωνεί το πένθος και φυσικά τη σχέση με το άτομο που απεβίωσε.
Να σημειωθεί εδώ ότι παιδικό «πένθος» ή αλλιώς απώλεια μπορεί να βιώνεται από ένα παιδί όχι μόνο κατά τη φυσική απώλεια ενός αγαπημένου προσώπου αλλά και σε περιπτώσεις όπως το γονεϊκό διαζύγιο, στην χρόνια ασθένεια ενός γονιού ή φροντιστή ή ακόμα και στην περίπτωση της απώλειας εργασίας ενός γονιού λόγω των συνημμένων προβλημάτων/περικοπών που μπορεί αυτό να επιφέρει.
Ένα έγκυρο διαγνωστικό εργαλείο που βοηθά στην αποκωδικοποίηση των συναισθημάτων ενός παιδιού είναι αυτό του παιδικού ιχνογραφήματος ή πιο απλά της ζωγραφιάς. Δεδομένου ότι τα παιδία δεν διαθέτουν όλα εκείνα τα γνωστικά και εκφραστικά μέσα που διαθέτει ένας ενήλικας, ο συναισθηματικός τους κόσμος συχνά αποτυπώνεται μέσα από το παιχνίδι και τις ζωγραφιές τους. Τα χρώματα που χρησιμοποιούν, ο τρόπος που κρατούν τις μπογιές, τα σχήματα ή ακόμα και οι μουτζούρες που κάνουν είναι ικανά να εκφράσουν τους φόβους, τα όνειρα τους, τις ανασφάλειες τους και κυρίως τον τρόπο που αντιλαμβάνονται το περιβάλλον τους και τους οικείους τους.
Το παιδικό ιχνογράφημα μπορεί να χρησιμοποιηθεί από πολύ νωρίς μέχρι και την ηλικία των 13 χρονών και λόγω της μοναδικότητας και υποκειμενικότητας του, αποτελεί πολύτιμη πηγή άντλησης πληροφοριών για την ψυχοσύνθεση ενός παιδιού. Η συνεδρία κατά την οποία πραγματοποιείται έπεται της συνεδρίας με τον γονιό και μπορεί να πραγματοποιηθεί παρουσία του ή όχι ανάλογα με την περίπτωση.